29 May 2012

Mitä ihmettä!


Mitä ihmettä! päivitteli naapuri viime sunnuntaina. Olin varmasti erikoinen näky kun istuin omenapuun juurella jalat sen rungon ympärille kaivetussa kuopassa. Kaivoin pienellä Fiskarsin kuokalla multaa juuriston ympäriltä, alta ja päältä. Olin tehnyt oloni mukavaksi; takapuoleni alla oli kosteutta hylkivä istuintyyny, vieressäni vesipullo ja päässä aurinkohattu. Olin ensimmäinen kesäpäivä, ja suorastaan helle.

Välittämättä tuttujen virnistelystä olen päättänyt jatkaa kokeiluani vanhojen omenapuiden hoidossa antroposofien ohjeiden mukaan. Niistä kerroin jo blogissani aiemmin. Minusta kun ohjeet ovat järkeenkäyviä. Puut neuvotaan  aina istuttamaan pieneen kumpareeseen, jotta ne eivät keräisi liikaa kosteutta ympärilleen. Minun ikivanhat puuni ovat kymmenen, viisitoista senttimetriä liian syvällä, sillä alueen suopohja on elänyt ja lehtikariketta maatunut niiden tyvelle. Puissa on sammalta, lahovaurioita ja lahottajasieniä. Kevättalvella ne saattavat olla päivätolkulla vettyneessä painaumassa, mikä ei voi tehdä nille hyvää.

Ylimmässä kuvassa on sunnuntainen aikaansaannokseni, muut ovat Ytterjärnasta, missä puita on näillä metodeilla hoidettu vuosia. Minulle näytettiin siellä, kuinka isot halkeamat olivat hoidon aikana kuroutuneet lähes umpeen, ja puut saaneet elinvoimaa ja lisävuosia. Puun tyvi pyritään pitämään kuivana, latvuksen peittämälle alueelle tuodaan ravintoa - hevosen lantaa, ruohosilppua- joka peitetään heinällä. Hoidon alussa rungon alaosasta rapsutetaan pois vanha kaarna, sammal ja jäkälä. Paljastuneelle tuoreelle pinnalle levitetään savi-hevosenlantaseos kuin kasvinaamio, ja sen annetaan vaikuttaa niin kauan että vesi ja tuuli pyyhkivät sen pois.

En ole päässyt kasvonaamiovaiheeseen mutta tyvellä on nyt seulanpääkivstä ja salaojasorasta koostuva seos, joka estää kosteuden seisomisen tyvellä. Juurakon ali olen vetänyt salaojaputken, jonka kautta tuleva ilma auttaa pitämään kohtaa kuivana. Yhtä puuta olen tällä tavalla hoitanut nelisen vuotta, eikä se ainakaan ole voinut siitä huonosti.




No comments: